GÜZEL SANATLAR VE TASARIM FAKÜLTESİ
Görsel İletişim Tasarımı
VCD 340 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tasarımda Göstergebilim
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
VCD 340
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Farklı iletişim modellerini / ekollerini anlayarak, geleceğin profesyonel tasarımcıları / iletişimcileri olarak net, hedefe yönelik mesajları yapılandırabilme becerisinin geliştirilmesi. Temel terminolojisi, kavramları, analiz metodları ve uygulamalı örnekleri incelenerek göstergebilimsel okumanın anlaşılması. Göstergebilimin bir anlam üretme etkinliği olarak potansiyel rollerinin araştırılması. Göstergebilimin sanat, grafik tasarım, endüstriyel tasarım, fotoğrafçılık, gazetecilik, reklam ve sinemadaki uygulamaları aracılığıyla görsel, sözel ve sözsüz mesajları okuma / oluşturma / değiştirmenin öğrenilmesi. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders göstergebilimin iletişim ve tasarımın anlaşılmasında kullanılması için gerekli araçları gösterme amacıyla tasarlanmıştır. Göstergebilimin temel kuram ve kavramları, tasarım alanında görsel analiz yapmakta kullanıldıkları şekilleriyle tartışılmakta, analitik, kritik ve yansıtmalı tasarım değerlendirmesi yapma araçları olarak değerlendirilmektedir. Özellikle görsel kültür üzerinde durularak, önemli bazı kavramlar incelenmekte ve bu kavramların hem mevcut tasarımların analizinde, hem de yeni tasarım geliştirme sürecinde kullanılabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kavramlar şunlardır: Gösterge, dizi, dizim, artıkbilgi, entropi, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, temsil, pastiş, parodi, kodlama/çözümleme, gösterişçi tüketim ve beğeni. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Semiyotiğe giriş | |
2 | İletişim teorileri, Süreç ekolü & Semiyotik ekol, İçerik & Bağlam, Dolambaçlılık & Entropi, Ortam, Kanal, Kod, Geri bildirim, İlişkisel iletişim | John Fiske, Introduction To Communication Studies. Paul Cobley & Litza Jansz, Introducing Semiotics. Marcel Danesi, Messages, Signs, And Meanings: A Basic Textbook In Semiotics And Communication. Daniel Chandler, Semiotics The Basics. Paul Cobley, The Routledge Companion To Semiotics And Linguistics. THOMAS A. SEBEOK, Signs: An Introduction To Semiotics |
3 | Anlam üretimi: İşaret modları, Anlamlama & Semiosis, Yapısalcılık: Langue, Parole, Paradigma, Sentagma | John Fiske, Introduction To Communication Studies. Marcel Danesi, Messages, Signs, And Meanings: A Basic Textbook In Semiotics And Communication. Daniel Chandler, Semiotics The Basics |
4 | Göstergeler ve anlam: Denotasyon, Konnotasyon, Mit | John Fiske, Introduction To Communication Studies. John Berger, Semiotic Analysis. Roland Barthes, Rhetoric Of The Image |
5 | Mecazi Anlamlar, Metafor Üzerine Odak, Metinlerarasılık | James A. W. Heffernan, Resemblance, Signification, And Metaphor In The Visual Arts. ALAN F. BLACKWELL, Pictorial Representation And Metaphor In Visual Language Design |
6 | Gözden Geçirme ve Görsel Semiyotik Alıştırma-İmaj Analizi | |
7 | Estetik Duygular, Tipografi ve Semiyotik | Paul J. Sylvia, Looking Past Pleasure : Anger, Confusion, Disgust, Pride, Surprise, And Other Unusual Aesthetic Emotions Theo Van Leeuwen, Towards A Semiotics Of Typography |
8 | Kodlar ve Yapılar | John Fiske, Introduction To Communication Studies |
9 | İdeoloji ve Anlam | John Fiske, Ideology And Meanings |
10 | İletişimin İşlevleri | John Fiske, Introduction To Communication Studies, Jakobson’s Model |
11 | İmaj Analizi: Psikanalitik Teori | Visual Research Methods Edited by Eric Margolis and Luc Pauwels, p.395 Gillian Rose, Visual Methodologies, p.147-185 |
12 | İmaj ve Reklamları Okuma | Robert M. Seiller, Selling Patriotism / Selling Beer: ‘The Case Of The I Am Canadian Commercial’ |
13 | Sözlü Olmayan iletişim | Thomas Sebeok, Nonverbal Communication |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | - | - |
16 | - |
Ders Kitabı | Reader (article/book chapter.pdfs will be available on BLACKBOARD > Materials > Reading Material folder) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ashwin, C. (1984): “Drawing, Design And Semiotics” Design Issues, 1 (2), 42-52. Barthes, R. (1977): Image, Music, Text. London: Fontana Press. Berger, J. (1972): Ways of Seeing. London: Penguin Books. Blackwell, A. F. (2001): “Pictorial Representation And Metaphor In Visual Language Design,” Journal of Visual Languages and Computing 12, 223-252. doi:10.1006/jvlc.2001.0207. Brejcha, J. (2015): Cross-cultural Human-Computer Interaction And User Experience Design: A Semiotic Perspective. Boca Raton: CRC Press. Burgin, V. (ed) (1982): Thinking Photography. London: Palgrave Macmillan. Chandler, D. (2007): Semiotics: The Basics. New York: Routledge. Cobley, P. (ed.) (2001): The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. London&New York: Routledge. Fiske, J. (1990): Introduction to Communication Studies. New York: Routledge. Hall, S. (2007): This Means This This Means That_A Users Guide to Semiotics. London: Laurence King Publishing. Heffernan, J. A. W. (1985): “Resemblance, Signification, And Metaphor In The Visual Arts,” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 44 (2), 167-180. Kress, G. & Van Leeuwen, T. (1996): Reading Images: The Grammar of Visual Design. Oxon: Routledge. Krippendorff, K. (2005): The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. Lakoff, G. & Johnson, M. (2003): Metaphors We Live By. London: The University of Chicago Press. Metz, C. (1974): Film Language: A Semiotics of the Cinema. Chicago: University of Chicago Press. Meyerowitz, J. (2016): Seeing Things: A Kid’s Guide to Looking at Photographs. New York: Aperture. Sylvia, P. J. (2009): “Looking Past Pleasure : Anger, Confusion, Disgust, Pride, Surprise, And Other Unusual Aesthetic Emotions” Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(1), 48-51. DOI:10.1037/a0014632. Van Leeuwen, T. & Jewitt C. (2000): The Handbook of Visual Analysis. London: Sage. Zaltman, G. & Zaltman, L. (2008): Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal About the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
16
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
-
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1.5
|
21
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
7
|
7
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
-
|
0
|
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular. |
X | ||||
2 | Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer. |
X | ||||
3 | Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar. |
X | ||||
4 | Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
5 | Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır. |
X | ||||
6 | Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir. |
X | ||||
7 | Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur. |
|||||
8 | İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|||||
9 | Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir. |
X | ||||
10 | Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Kafanın Dikine Oyun Yapmak’ etkinliğinde buluştular
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Görsel İletişim Tasarımı Bölümü, ‘Kafanın Dikine Oyun Yapmak’ adlı etkinlikte Blay Games’i konuk etti.
Örnek iş birliğinin ikinci adımı tamamlandı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) ve Yeşim Tekstil iş birliğiyle yürütülen “Sürdürülebilir Bir Gelecek İçin Harekete Geç” projesinin ikinci dönem çalışmaları da başarıyla
Karanlıktan sanat doğdu
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Görsel İletişim Tasarımı Bölümü, salgın nedeniyle eve kapanan öğrencilerin yaratıcılığını geliştirmek amacıyla yurt dışındaki 6 üniversiteyle ortak proje
VCD mezunu Kayra Paköz Dünya Kupası’nı tasarlayan ekipte
İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nden 2017 yılında mezun olan Suna Kayra Paköz, Katar’da gerçekleşecek olan
Ata Kaan Koç The Bebop Channel seçkisinde
Geçtiğimiz yıl mezun olan öğrencilerimizden Ata Kaan Koç’un üçüncü ve dördüncü sınıfta ürettiği projeleri, “Tight Rope” ve “Walk the Dog Before I
Öğrencilerimiz Pangram yarışmasında finalist oldular
Görsel İletişim Tasarımı ikinci sınıf öğrencileri bu yıl dördüncü defa, yazı tipi ve kaligrafi üzerine gerçekleştirilen “Pangram” adlı, Harkiv, Ukrayna merkezli uluslararası
VCD mezunu Asil Atay’ın festival başarısı
2017 yılında mezun olan öğrencilerimizden Asil Atay, son projesi “Unraveled” ile üç büyük festivalin seçkisine girmeyi başardı. “Unraveled”, Atay’ın yüksek öğrenimini sürdürdüğü
“A Visual Frame / Her Mess, His Mess” Atölyesi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nün her dönem gerçekleştirdiği, her yıldan öğrenciyi bir araya getiren atölye çalışmasının 2019 Güz dönemindeki konuğu